În conformitate cu Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunță organizarea consultărilor publice pe marginea proiectului Hotărârii Guvernului cu privire la Sistemul Integrat de Administrare și Control și instituirea Sistemului Informațional „Registrul Fermierilor”
Proiectul a fost elaborat în contextul implementării noului model de furnizare a serviciului public „Înregistrarea subiectelor în agricultură și dezvoltare rurală”, elaborată în conformitate cu cerințele privind Sistemul Integrat de Administrare și Control prevăzut de Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013, precum și a elementelor constitutive ale acestuia.
Totodată, SI „Registrul Fermierilor” va servi ca sursă administrativă pentru statisticile agricole, care integrează informațiile cu privire la toate activele pentru producția agricolă utilizate de fermieri.
Sistemul Integrat de Administrare și Control este destinat gestionării și monitorizării intervențiilor și a beneficiarilor de subvenții din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural, precum și a mijloacelor financiare provenite din partea partenerilor de dezvoltare.
Sistemul Integrat de Administrare și Control constă din mai multe elemente, așa cum acestea sunt descrise la art.31 din Legea nr.71/2023 cu privire la subvenționarea în agricultură și mediul rural și se va implementa etapizat.
Implementarea acestui sistem necesită o reglementare la nivel de hotărâre de Guvern, prin care să fie dispusă implementarea sistemului, cu diferitele sale elemente, în diferite etape.
Astfel, prima etapă a implementării SIAC, constă în aprobarea Conceptului tehnic și al Regulamentului Sistemului Informațional „Registrul Fermierilor”, ce reprezintă un subsistem al Sistemului Integrat de Administrare și Control și este un sistem de identificare a aplicanților și beneficiarilor intervențiilor și măsurilor de sprijin din partea statului. Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, va elabora și va prezenta Guvernului spre aprobare o serie de alte acte normative, menite să facă ca SIAC să fie un sistem pe deplin funcțional.
În contextul implementării noului model de furnizare a serviciului public „Înregistrarea subiectelor în agricultură și dezvoltare rurală”, cu suportul tehnic și consultativ al UNDP, a fost inițiată activitatea de elaborare și implementare a sistemului informațional „Registrul Fermierilor”. SI „Registrul Fermierilor” va servi ca sursă administrativă pentru statisticile agricole, conform Regulamentului UE 1091/2018, art. 4(2) care integrează informațiile cu privire la toate activele pentru producția agricolă utilizate de fermieri.
În acest context, Ministerul invită părțile interesate să prezinte, pînă la 9 august 2024, recomandările pe marginea proiectului la adresa de email: vasilii.dogotari@maia.gov.md.