Demidcenco Tatiana
Email-uri unde vor veni comentariile plasate de utilizatori pentru acest document:
presa@mec.gov.md,
Anexa
la Hotărîrea Guvernului
nr.____ din _______ 2011
REGULAMENTUL
privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale
cu capital public sau public-privat
- 1. Regulamentul privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat (în continuare - Regulament) stabileşte modul de selectare a investitorilor autohtoni şi/sau străini, în procesul de atragere a investiţiilor private pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat.
- 2. Atragerea investiţiilor private pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat poate fi efectuată prin:
a) fondarea, în comun cu investitorii privaţi, a societăţilor comerciale cu capital public-privat;
b) plasarea, cu participarea investitorilor privaţi, a acţiunilor emisiunii suplimentare de acţiuni;
c) desfăşurarea, cu participarea investitorilor privaţi, a emisiunii obligaţiunilor societăţii pe acţiuni.
- 3. Atragerea investiţiilor pentru fondarea sau dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat se efectuează în baza unui studiu de fezabilitate, aprobat de autoritatea administraţiei publice centrale în coordonare cu Agenţia Proprietăţii Publice sau de autoritatea administraţiei publice locale.
- 4. Iniţiatori ai fondării societăţilor comerciale noi sau a atragerii de investiţii prin plasarea acţiunilor emisiunii suplimentare sau desfăşurarea emisiunii obligaţiunilor, pot fi organele de conducere ale societăţilor comerciale, autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, precum şi, după caz, potenţialii investitori.
- 5. În calitate de investitori pot fi:
a) persoane fizice şi juridice din Republica Moldova;
b) persoane juridice şi fizice străine, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) asociaţii ale persoanelor specificate la lit. a) şi b) ale prezentului punct.
- 6. Selectarea investitorilor pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat se efectuează pe principiile eficienţei, legalităţii şi transparenţei.
- 7. Competenţele de organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru selectarea investitorilor privaţi şi de stabilire a modalităţii de atragere a investiţiilor private în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat sunt exercitate de Comisia de concurs, instituită prin Hotărîrea Guvernului nr.919 din 30 iulie 2008 "Cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursurilor comerciale şi investiţionale de privatizare a proprietăţii publice" (în continuare - Comisie) sau, după caz, de către autoritatea administraţiei publice locale interesată.
- 8. Şedinţele Comisiei sânt deliberative, dacă la ele participă cel puţin 2/3 din numărul membrilor ei, ţinându-se cont de faptul că reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate participă la şedinţele Comisiei numai în cazurile când sunt vizate societăţile comerciale, în care acestea administrează cota statului. Deciziile Comisiei se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă de voturi a membrilor prezenţi.
În caz de necesitate la şedinţele comisiei pot fi invitaţi experţi independenţi/profesionişti, cu vot consultativ.
- 9. Volumul minim al investiţiilor, proporţiile, forma acestora şi alte cerinţe specifice se stabilesc de Comisie în baza studiului de fezabilitate şi a caietului de sarcini care se elaborează de autoritatea publică centrală/locală interesată.
- 10. La atragerea investiţiilor prin fondarea, în comun cu investitorii privaţi, a societăţilor comerciale cu capital public-privat, Comisia va stabili:
a) volumul/proporţia şi forma investiţiilor private şi a celor publice de stat;
b) autoritatea administraţiei publice centrale care va avea din partea statului calitatea de fondator al societăţii şi va promova proiectul hotărîrii de Guvern privind constituirea societăţii comerciale;
c) numărul maxim de fondatori ai societăţii, după caz.
- 11. La atragerea investiţiilor private prin plasarea, cu participarea investitorilor privaţi, a acţiunilor emisiunii suplimentare sau desfăşurarea emisiunii obligaţiunilor societăţilor pe acţiuni cu capital public sau public-privat, Comisia va stabili:
a) volumul minim şi forma investiţiilor necesare pentru dezvoltarea societăţii pe acţiuni;
b) numărul şi tipul valorilor mobiliare din emisiunea respectivă;
c) termenul final de plasare a valorilor mobiliare din emisiunea respectivă;
d) modul şi termenul de exercitare a dreptului de preemţiune al acţionarilor societăţii la emisiunea valorilor mobiliare;
e) costul plasării valorilor mobiliare a emisiunii suplimentare;
f) modul de emisiune a valorilor mobiliare.
- 12. În cazul atragerii investiţiilor private prin emisiune de obligaţiuni, suplimentar celor enumerare în pct.11, Comisia va stabili:
a) modul de asigurare a obligaţiunilor;
b) dobânda conferită unei obligaţiuni, modul şi termenul de achitare a acesteia;
c) termenul de circulaţie (stingere) a obligaţiunilor;
d) modul de achiziţionare şi răscumpărare a obligaţiunilor pînă la expirarea termenului de circulaţie sau de convertire a acestora.
- 13. Modul de emisiune a valorilor mobiliare se stabileşte de Comisie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi poate fi:
a) ofertă publică a valorilor mobiliare pe piaţa primară - comunicare, efectuată de către emitent de sine stătător sau prin intermediari, sub orice formă şi prin orice mijloace, care prezintă informaţii suficiente despre termenele ofertei şi despre valorile mobiliare oferite spre subscriere, dar cu condiţia posibilităţii egale de receptare a acesteia de către persoane nedeterminate în vreun fel de către ofertant;
b) emisiune închisă a valorilor mobiliare – plasare a valorilor mobiliare din emisiunea suplimentară între acţionarii societăţii şi/sau într-un cerc limitat de persoane, aprobat de adunarea generală a acţionarilor.
- 14. Termenul final de încheiere a plasamentului se va stabili de Comisie în conformitate cu legislaţia şi nu poate fi mai mare decât un an de la data adoptării hotărârii privind emisiunea valorilor mobiliare de către adunării generale a societăţii pe acţiuni).
- 15. Termenul de exercitare a dreptului acţionarilor de preempţiune asupra acţiunilor cu drept de vot ce se plasează se va stabili de Comisie, dar nu va fi mai mic de 14 zile lucrătoare de la data publicării ofertei sau de la data expedierii către acţionari a scrisorilor privind plasarea valorilor mobiliare prin ofertă publică ori de la data adoptării hotărârii pentru emisiunea suplimentară închisă a acestora.
- 16. Costul plasării valorilor mobiliare a emisiunii suplimentare se va stabili de Comisie, dar nu va fi mai mic decât valoarea nominală a acestora.
- 17. Comisia va stabili modul de asigurare a obligaţiunilor şi dobânzii aferente, care poate fi realizată prin gajarea bunurilor societăţii comerciale respective şi/sau bunurilor persoanelor terţe şi/sau cu garanţia bancară, şi/sau prin fidejusiune şi/sau prin poliţa de asigurare, în cazurile prevăzute de legislaţie.
- 18. Deciziile Comisiei se vor consemna în procese verbale, care vor fi transmise autorităţii administraţiei publice respective pentru a fi promovate spre aprobare (adoptare) în cadrul organelor de conducere a societăţii pe acţiuni respective, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
- 19. Selectarea investitorilor în scopul atragerii investiţiilor private pentru fondarea societăţilor comerciale cu capital public-privat sau prin emisiune închisă a valorilor mobiliare se efectuează prin concurs.
- 20. În procesul organizării şi desfăşurării concursurilor privind selectarea investitorilor privaţi Comisia are următoarele atribuţii de bază:
a) aprobarea comunicatului informativ;
b) aprobarea caietelor de sarcini, după caz;
c) stabilirea condiţiilor specifice şi termenelor de desfăşurare a concursului;
d) punerea la dispoziţia participanţilor la concurs a informaţiei respective;
e) nominalizarea autorităţii administraţiei publice centrale/locale responsabilă de familiarizarea participanţilor cu materialele aferente concursului, recepţionarea, înregistrarea ofertelor şi păstrarea documentaţiei de concurs;
f) examinarea ofertelor, desfăşurarea concursului, desemnarea câştigătorilor şi perfectarea proceselor verbale ale şedinţelor comisiei;
g) negocierea volumului/proporţiilor şi forma investiţiilor pentru dezvoltarea societăţii comerciale.
h) transmiterea proceselor verbale ale comisiei autorităţilor administraţiei publice interesate;
i) informarea participanţilor la concurs despre deciziile adoptate;
j) extinderea termenului de organizare a concursului.
- 21. Membrii Comisiei de concurs sunt obligaţi:
a) să participe la şedinţele Comisiei;
b) să respecte confidenţialitatea informaţiei din documentele de concurs:
c) să semneze procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului sau să anexeze opinia lor separată.
- 22. Agenţia Proprietăţii Publice sau după caz, autoritatea administraţiei publice locale, va asigura publicarea comunicatul informativ privind desfăşurarea concursului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu cel puţin 30 zile pînă la data depunerii ofertelor.
- 23. Comunicatul informativ va conţine:
a) denumirea şi adresa societăţii comerciale pentru care se selectează investitorul;
b) modalitatea de atragere a investiţiilor private;
c) volumul/proporţia şi forma investiţiilor private;
d) termenele şi condiţiile de participare;
e) adresa şi termenul limită pentru depunerea ofertelor;
f) mărimea garanţiei de participare la concurs şi contul de decontare pentru transferul acesteia;
g) date de contact la care participanţii pot solicita informaţii suplimentare;
h) alte informaţii relevante.
- 24. În termenele stabilite în comunicatul informativ fiecare ofertant prezintă:
a) cererea de participare la concurs, care va reflecta volumul, proporţia şi forma aportului investiţional şi alte date, conform anexei;
b) planul de dezvoltare bazat pe studiul de fezabilitate, după caz;
c) copia certificatului înregistrării de stat şi copia statutului, autentificate de conducătorii lor, extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice - pentru persoanele juridice autohtone;
d) copia certificatului de înregistrare eliberat de organul împuternicit şi copia statutului, autentificate în modul stabilit de legislaţie - pentru persoanele juridice străine;
e) copia buletinului de identitate şi a anexei la el - pentru persoanele fizice;
f) darea de seamă financiară şi bilanţul pentru anul precedent celui gestionar, autentificate de organul statistic teritorial şi de conducătorul persoanei juridice; persoana juridică străină prezintă aceste documente autentificate în modul stabilit de legislaţie;
g) documentul de plată privind depunerea garanţiei de participare pe contul bancar, indicat în comunicatul informativ;
h) alte informaţii sau documente, la solicitarea Comisiei.
- 25. Oferta participantului trebuie să corespundă condiţiilor stipulate în caietul de sarcini.
- 26. Documentele pentru participare la concurs, specificate la pct.24 al prezentului Regulament, se înmânează persoanei împuternicite de către Comisie, întocmite în limba de stat a Republicii Moldova (sau într-o altă limbă, dar cu traducerea obligatorie în limba de stat), într-un plic sigilat, la care se anexează documentul care certifică plata garanţiei de participare la concurs.
- 27. Ofertantul care a prezentat documentele în plic sigilat şi documentul ce confirmă plata garanţiei de participare se înscrie în registrul ofertanţilor, eliberîndu-i-se certificatul respectiv.
- 28. Mărimea garanţiei de participare se stabileşte de Comisie, dar nu va depăşi 5 la sută din volumul investiţiilor preconizate. Garanţia de participare se va depune pe contul bancar indicat în comunicatul informativ.
- 29. Şedinţa Comisiei se convoacă în cel mult 10 zile le la data finalizării termenului limită de recepţionare a ofertelor.
- 30. Comisia este în drept să examineze ofertele depuse în cadrul uneia sau mai multor şedinţe.
- 31. Comisia examinează şi evaluează ofertele propuse, estimând corespunderea lor condiţiilor enunţate şi decide asupra admiterii ofertanţilor la concurs.
- 32. Participanţi la concurs sunt recunoscuţi ofertanţii, care au prezentat documentele întocmite în modul stabilit şi ale căror oferte corespund condiţiilor concursului, caietului de sarcini, fapt ce se consemnează în procesul-verbal.
- 33. Comisia este în drept să respingă ofertele unor participanţi sau ale tuturora, dacă ei nu au prezentat toate documentele necesare, dacă acestea nu au fost întocmite în modul stabilit sau ofertele lor nu corespund condiţiilor concursului. În cazul în care nici un ofertant nu este admis pentru participare la concurs, acesta se declară nul.
- 34. În cazul în care la concurs participă un singur ofertant, Comisia este în drept să desfăşoare concursul dat sau să-l declare nul.
- 35. Ofertanţilor, care nu au fost admişi la concurs sau care în cadrul acestuia s-au retras din concurs, li se restituie garanţia de participare depusă.
- 36. În cazul în care în cadrul concursurilor se constată încălcări ale procedurii de desfăşurare a concursului Comisia este în drept să adopte decizia privind finalizarea acestuia, fără a determina câştigătorul, cu restituirea garanţiilor de participare depuse, fixând această decizie în procesul-verbal.
- 37. Comisia selectează câştigătorul concursului, reieşind din propunerile cele mai avantajoase, în baza următoarelor criterii:
a) volumul, proporţia şi forma investiţiilor propuse;
b) planul de dezvoltare a întreprinderii;
c) situaţia economico-financiară a investitorului, precum şi cifra medie de afaceri în ultimii 3 ani;
d) alte criterii, după caz.
- 38. Deciziile Comisiei se consemnează în procese verbale semnate de membrii prezenţi la şedinţe.
- 39. Procesul-verbal al şedinţei Comisiei va conţine informaţii privind:
a) denumirea şi adresa societăţii comerciale pentru care se selectează investitorul;
b) modalitatea de atragere a investiţiilor private;
c) participanţii, cu descrierea succintă a ofertelor lor;
d) ofertantul-câştigător şi propunerile lui definitive;
e) participanţii, ofertele cărora au fost respinse;
d) condiţiile şi termenul de efectuare a investiţiilor.
- 40. În termen de 5 zile lucrătoare din data adoptării deciziei Comisiei privind rezultatele concursului, ofertanţii vor fi înştiinţaţi despre decizia adoptată.
- 41. În termen de 10 zile de la data finalizării concursului, la solicitarea ofertanţilor, se va restitui garanţia de participare, cu excepţia ofertantului-câştigător. Garanţia de participare a ofertantului-câştigător se va include în contul investiţiilor ce urmează a fi efectuate.
- 42. Ofertantului-câştigător, care renunţă să participe la fondarea întreprinderii sau la subscrierea la acţiuni (cote de participare)/obligaţiuni după acceptarea acestuia de către organul de conducere a societăţii comerciale respective, garanţia de participare nu i se restituie.
- 43. Informaţia privind rezultatele concursului va fi dată publicităţii.
- 44. Fondarea şi înregistrarea societăţilor comerciale noi, înregistrarea emisiei suplimentare de valori mobiliare se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.